Läsvärt

Igår köpte jag boken "Hemlös-Med egna ord", en bok innehållande texter av 57 hemlösa personer samt bidrag av bl.a Liza Marklund.


Den är riktigt bra och man blir som vanligt med dessa böcker ganska upprörd när man läser om dessa människors bemötande av andra människor...Både medmänniskor som du och jag men även myndigheter så som sociala...

Själv brukar jag försöka att inte se ner på uteliggare och andra utslagna som alkoholister/narkomaner och får jag någon gång frågan om jag har någon slant över eller en cigg till övers brukar jag dela med mig.

Jag minns speciellt en gång när en snubbe kom fram och frågade om en cigg och jag som endast feströker sa "här, ta 2". Tacksamheten jag fick var stor...Säkert inte bara för att jag delade med mig av två cigg utan även för att jag behandlade den här personen som vilken annan person som helst.

Men...Så börjar jag tänka efter...Och inser skamset att man kanske inte alltid är lika trevlig...Är man trött,stressad eller på dåligt humör kan det vara riktigt irriterande men någon märkbart påverkad person som kommer fram och frågar nåt och kanske svarar man knappt alls...


Jag läser i boken att detta beteende är typiskt svenskt...Men det visste vi väl redan? Uttjatat...Men vill jag vara såhär typiskt svensk? Näe...Så för min del skärpning och tänka på att visa respekt för utslagna även om jag är på riktigt dåligt humör...


Eller vad säger du? Behandla andra som man själv vill bli behandlad...







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0